Metro C w Rzymie

Metro C

Metro C w Rzymie

Niedawno otworzono pierwszy odcinek tej nowej linii. Dotychczas metro rzymskie miało zaledwie dwie linie A i B. Linia A kursuje na odcinku Battistini – Anagnina, Linia B: Laurentina – Rebbibia. Stacja Termini łączy obie linie.

Pierwszy odcinek Metro C w Rzymie.

Pierwszy odcinek Metra C w Rzymie wreszcie został otwarty 9 listopada 2014 roku, ale usterka techniczna zatrzymała pociąg inauguracyjny po czterech przystankach, zmuszając pasażerów do wysiadki i odczekania 11 minut na następny pociąg. Jednak system działa sprawnie. Burmistrz Rzymu Ignazio Marino przyjechał o godzinie 10.00 na uroczystość inauguracji na Pantano.
Linia metro C, jego wschodni odcinek, został uruchomiony po siedmiu latach kosztownych i kontrowersyjnych prac budowlanych. Otwarcie przesuwano kilka razy m.in., kiedy zostały zalane stacje Giardinetti i Grotte Celoni po ulewnych deszczach.

Długo oczekiwana trzecia podziemna linia kolejowa metra C, powoli jednak łączy miasto w komunikacyjnym ciągu. Prawie 13 km trasa obejmuje 15 stacji w kierunku wschodni od Pantano do Centocelle. Każdego dnia metro C kursuje od 05:30 do 18:30.

Pierwsza wersja.

Metro C w Rzymie, w pierwszej wersji projektu, miało biec od Pantano przez zabytkowe centrum Rzymu do nowej stacji, w pobliżu Watykanu, Piazzale Clodio. Pojawiły się jednak trudności finansowe i długie opóźnienia. Nastąpiła też rezygnacja z planowanych stacji na niektórych odcinkach historycznego centrum, spowodowana przez odkrycia archeologiczne na tym terenie.

Problemy finansowe.

 

Włoski sąd po dokonaniu audytu, oskarżył konsorcjum projektu metra o przekroczenia kosztów na odcinku Pantano – Centocelle. Sąd stwierdził, że ponad 360 mln € z funduszy publicznych zostało zmarnowane w latach 2006 i 2010. W 2012 roku prezes sądu Luigi Giampaolino powiedział, że Metro C stało się najbardziej kosztowną i najwolniej prowadzoną inwestycją publiczną w Europie i na świecie.
 Budowa metra rozpoczęła się 24 lata temu, koszt projektu od € 1,9 wzrósł do ponad 3 mld €. Zakończenie budowy odcinka San Giovanni – Fori Imperiali planowane jest na wrzesień 2020.