Rzymska wystawa Hans Memling

Rzymska wystawa Hans Memling

Hans Memling w Rzymie.

 

Przewodnik po Rzymie Jowita Ludwikiewicz poleca Rzymska wystawa Hans Memling na Scuderie del Quirinale, wystawa rozpoczęła się 10 października 2014 i potrwa do 18 stycznia 2015. Monograficzna rzymska wystawa skupia się na jednym z najważniejszych artystów z XV wieku, niderlandzkiego artysty niemieckiego pochodzenia Hansa Memlinga.

 

Kilka słów o artyście.

 

Hans Memling (ur. ok. 1435 w Seligenstadt, zm. 11 sierpnia 1494 w Brugii) uczył się u Stephana Lochnera w Kolonii i u Rogiera van der Weydena w Brukseli. Od 1465 pracował w Brugii. W 1480 należał do najbogatszych mieszkańców tego miasta. Prowadził pracownię, w której zatrudniał wielu uczniów i pomocników.

 

Twórczość Memlinga.

 

Obrazy Memlinga nacechowane są liryzmem, spokojem, czystym i harmonijnym kolorytem oraz miękkim modelunkiem, manierą wysmuklania ciał i wielością szczegółów. Jego malarstwo skłania się ku manieryczności i wytworności, kojarzącej się  z „międzynarodowym gotykiem”. Dramatyzmem wyróżnia się Sąd Ostateczny (1473), wczesne dzieło artysty (obecnie w Muzeum Narodowym w Gdańsku).

 

Sąd Ostateczny z Muzeum Narodowego w Gdańsku.

 

Dzieło to być może pojawi się na rzymskiej wystawie. Wciąż trwają negocjacje, by sprowadzić tryptyk do Rzymu. Monumentalny Sąd Ostateczny Hansa Memling z Muzeum Narodowego w Gdańsku, wykonany przez malarza flamandzkiego do kaplicy poświęconej opactwu św. Michała w Fiesole we Florencji, ale nigdy tam nie dotarł. Zlecone przez florenckiego bankiera Angelo Tani i jego żonę Katarzynę z Francis Tanagli, załadowano na galery, ale statek zaatakowali piraci, którzy prowadzili obciążenie Gdańska. I tak tryptyk pozostał w tym mieście, a nie we Florencji.

Ustalono również, że wśród postaci tryptyku Sądu Ostatecznego z Gdańska, bezwzględnego arcydzieła, Memling sportretował florenckich bankierów. Bez wątpienia Memlinga został najbardziej znanym portrecistą w kręgu włoskich kupców w Brugii.

 

Dzieła obecne na wystawie.

 

Sposób portretowania zrewolucjonizował sposób malowania m.in. wprowadzenie tła. Na rzymskiej wystawie będzie się można przyjrzeć bliżej wspaniałym portretom włoskich kupców. Inna sekcja rzymskiej wystawy będzie również wyposażona w prace zlecone przez rodziny Brugii, jak Adorno i Moreel, które miały włoskie korzenie.

 

Rzymska wystawa Memlinga zgromadzi dzieła: od przenośnych tryptyków ołtarzowych, po obrazy – słynne portrety na tle krajobrazu, sposobu malowania, który miał wpływ na pracę wielu włoskich artystów z początku XVI wieku.

 

Rzymska wystawa pokazuje również wpływ patronatu na karierę artysty, podkreślając w szczególności znaczenie włoskich klientów, przedsiębiorców, dostojników dworu i agentów z Florencji, Wenecji i Genui, którzy mieszkali w Brugii. Memling stał się ulubionym malarzem włoskiej diaspory w Brugii, czerpiąc wielkie korzyści z reputacji poprzedniej generacji artystów, zwłaszcza Jana van Eycka i Rogier van der Weyden.

 

Oprócz dzieł sztuki religijnej z najważniejszych muzeów na świecie w tym dyptyków i tryptyków po raz pierwszy zdemontowano na okazję rzymskiej wystawy tryptyk Pagagnotti (Florencja, Galeria Uffizi, Londyn, National Gallery) tryptyk rodziny Moreel (Brugia, Groeningemuseum). Wśród obrazów – portret  młodego mężczyzny z Galleria dell’Accademia w Wenecji; Portret mężczyzny z Royal Collection w Londynie – niespłaconego kredytu królowej Elżbiety II. Portret kobiety amerykańskiej z prywatnej kolekcji, portret Frick Collection w Nowym Jorku i wspaniały portret człowieka z rzymskiej monety z Koninklijk Museum voor Schone Kunsten w Antwerpii.

 

*Zdjęcie ze strony: www.scuderiequirinale.it