Pzewodnik poleca, barok w Palazzo Barberini

Pzewodnik poleca, barok w Palazzo Barberini

Włoski barok w malarstwie.

 

Przewodnik po Rzymie Jowita Ludwikiewicz poleca wystawę na temat włoskiego baroku w malarstwie którą można oglądać w Rzymie do 8 lutego 2015 roku w Palazzo Barberini. “Od Guercino, Caravaggio. Sir Denis Mahon i sztuka włoska XVII wieku” to tytuł wystawy jaka odbywa się w Palazzo Barberini. Wystawa ma podkreślić niezwykły wkład kolekcjonera Sir Denis Mahon’a w zachowanie dziedzictwa włoskiego baroku w malarstwie.

W Palazzo Barberini pojawi się duża grupa obrazów z jego prywatnej kolekcji, dzięki pośrednictwu fundacji stworzonej przez samego Mahon’a. Na wystawie baroku włoskiego w Palazzo Barberini podziwiać można najbardziej reprezentatywne obrazy baroku, podpisane przez artystów, którzy obecnie uznani są za głównych przedstawicieli w sztuce okresu baroku.

 

Sztuka barokowa długo czekała na uznanie.

 

Dzieła Caravaggio innych artystów tego okresu są dziś własnością największych muzeów na całym świecie i podziwiane przez publiczność ze względu na doskonałość sztuki barokowej. Jednak wejście na szczyt popularności i docenienia wartości dzieł tych malarzy, wymagało dużo czasu. Dzieła te musiały pokonać opór towarzystw kulturalnych różnych epok. Zdecydowanie na niekorzyść baroku wpłynął naukowy racjonalizm, neoklasycyzm z początku XIX wieku i tradycjonaliści. Ostatecznie ekscentryczność i irracjonalność ludzkich namiętności, nieokiełznana wyobraźnia i iluzja przywróciły do łask włoski barok m.in. wpływ miał surrealizm. Dziś możemy powiedzieć, że dzieła włoskiego XVII wieku są prawdziwymi perłami, uznanymi i cenionymi na całym świecie.
Pomimo ewolucji współczesnego społeczeństwa ponadczasowe emocje stały się kwintesencją stylu barokowego malarstwie, które nie pozostawia obojętnie obserwatora. Wyczulenie na niezwykłość przekazu barokowego malarstwa wpłynęła także krytyka, a wśród nich zasadniczą rolę odegrał Sir Denis Mahon.

 

Sir Denis Mahon.

 

Mahon zainteresował się włoskimi malarzami XVII wieku, w okresie gdy sztuką zawładną surrealistyczny klimat, kubizm. Mahon był aktywny zarówno jako kolekcjoner, ale i jako odkrywca, badacz dzieł sztuki i promotor. Współpracował z National Gallery w Londynie. Był w stanie przeforsować zakup Salome Jana Chrzciciela namalowany przez Caravaggia i duże płótno „Pokłon pasterzy” Guido Reni. Ponadto, przez całe życie walczył o zachowanie dzieł w muzeach publicznych, domagał się prawa zabraniającego sprzedaży dzieł osobom prywatnym, by zachować wielkie dziedzictwo sztuki dla dobra ogółu. Rewolucyjna wizja, otwartość kosztowała go bardzo często popadanie w konflikt z rządem w Westminster.

 

Wielbiciel baroku.

 

Sir Denis Mahon należał do klasy wyższej i angielskiej szlachty. Od lat 30-tych stał się jednym z największych znawców i kolekcjonerów Giovanni Francesco Barbieri. Znany jako „ten od Guercino”. Biorąc pod uwagę niskie ceny w tym czasie na rynku tego malarza, Mahonowi udało się stworzyć kolekcję Guercino, najważniejszą na świecie.
Mahon zwolennik i wielbiciel barokowej sztuki, był również jednym z „odkrywców”: Caravaggio. Odnalazł „Świętego Jana Chrzciciela” w biurze burmistrza Rzymu. Sir Denis Mahon umarł w wieku stu lat, w kwietnia 2011 roku i pozostawił całą swoją kolekcję brytyjskim i włoskim muzeom, takim jak : National Gallery w Londynie, Muzeum Ashmolean w Oksfordzie, Fitzwilliam Museum w Cambridge, Scottish National Gallery w Edynburgu, Narodowa Galeria Sztuki w Bolonii we Włoszech.

 

Wystawa w Palazzo Barberini.

 

Na wystawie baroku włoskiego w Rzymie można zobaczyć m.in.: ”Judyta i Holofernes”, „Lutnista, „Święty Hieronim”, „Autoportret jako Bachusa Caravaggia” „Wenus, Mars i Amor” „Niewierny Tomasz”, „Perskie Sybille”Guercino. Z okazji tej wystawy niektóre obrazy przybyły z Ermitażu z Petersburga, Galleria Estense w Modenie Muzeum, Muzeów Watykańskich, Muzeów Kapitolińskich w Rzymie, rzymskiej Galerii Borghese, Muzeum Narodowego w Capodimonte w Neapolu.

 

*Zdjęcie ze strony: http://galleriabarberini.beniculturali.it/index.php?it/22/archivio-eventi/73/da-guercino-a-caravaggio-sir-denis-mahon-e-larte-italiana-del-xvii-secolo